Hopp til hovedinnhold

Anvendt psykologi i barnehage og skole - 002

Kurskategori:
Valgfrie program
Sted:
Oslo
Timer:
64
Periode:
24.11.2025 24.11.2026
Påmeldingsfrist:
20.10.2025
Avmeldingsfrist:
20.10.2025

Påmelding gjøres til kurs 1, og det er bindende påmelding til hele programmet.

Det valgfrie programmet i anvendt psykologi i barnehage og skole skal gi psykologen økte  forutsetninger for å samhandle med barnehager og skoler, samt styrke psykologenes rolle i folkehelsearbeid og organisasjonsutvikling på disse arenaene. Psykologene skal også få kunnskap om tilretteleggingsmuligheter i skole og barnehage. Deltagerne vil få ferdigheter i å vurdere generelle tiltak som gagner alle barn og når det er behov for iverksetting av individuelle tiltak for enkeltbarn.   

I arbeid med barnehager og skoler er det ofte behov for at psykologer forvalter psykologrollen på en måte som indirekte hjelper det enkelte barn, eller som bidrar til å hjelpe alle barn. Dette kurset vil gi psykologer økte ferdigheter i hvordan bidra til at enkeltbarn med særskilte behov får god hjelp og støtte i barnehager og skoler, samt hvordan psykologen kan jobbe helsefremmende og forebyggende på disse arenaene.

I dagens samfunn er det et økende behov for å bidra med et normal- og utviklingspykologisk perspektiv inn i barn og unges hverdagsliv. Kurset vil gi psykologer en forståelse for hvorfor norske barnehager og skoler ser ut som de gjør i dag, samt relevant lovverk som regulerer disse organisasjonene.

 
Målgruppe

Målgruppen for dette programmet er psykologer som har interesse for oppvekstfeltet og som ønsker å bidra til forebyggende psykisk helsearbeid i barnehagen og på skolen.

Målgruppen er psykologer som har gjennomført fellesprogrammet og som skal bli spesialister i barne- og ungdomspsykologi, samfunns- og allmennpsykologi, familiepsykologi, eller habiliteringspsykologi.

Psykologspesialister kan søke opptak på kursene som vedlikeholdsaktivitet. Da stilles ikke krav til praksis og veiledning.

Mål

Målet for dette kurset er at psykologer anvender sin kompetanse i møte med ansatte i barnehager og skoler på en måte som styrker deres mestringstro og handlekraft til å jobbe helsefremmende, samt styrke dem i møte med utfordringene som de møter. Psykologene som tar kurset vil få innføring både i lovverk, samt kartlegging og tiltak knyttet til de vanligste lærevansker.
 

Les mer her: https://www.psykologforeningen.no/kurs-og-utdanning/valgfritt-program/valgfritt-program-i-anvendt-psykologi-i-barnehage-og-skole

Historisk og politisk kontekst og relevant lovverk (2 dager)

Etter første kurs forventes det at psykologen har fått økt kunnskap om dagens samfunnsstrukturer i kontekst, og kan plassere utviklingen av barnehage- og skolesystemet i disse strukturene. Psykologen vil ha kjennskap til relevant lovverk knyttet til barnehager og skoler, samt (fylkes)kommunale støttetjenester.

Etter å ha gjennomført det første kurset skal psykologen ha:

  • Kunnskap om barnehagens og skolens samfunnsmandat/oppdrag og hvordan dette har utviklet seg over tid, med fokus på barnehagen og skolen som aktører i å utjevne sosiale forskjeller, enhetsskolen og inkluderingsperspektivet
  • Økt forståelse for konsekvensene av dagens barnehage- og skolestruktur
  • Kunnskap om relevant lovverk, herunder utvalgte deler av barnehageloven og rammeplan for barnehager, samt opplæringsloven og kunnskapsløftet
  • Oversikt over (fylkes)kommunale støttetjenester og tilhørende lovverk
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
By:
Oslo
Kurssted:
Christiania Qvartalet møtesenter
Kursleder(e):
Kristin Andreassen Eide, Andrea Ievinja Kanavin Grythe.
Prosjektnummer:
40AP125002
Oppmøtetype:
Fysisk
Barnehagen og skolen som helsefremmende arenaer. Rolle- og systemforståelse (2 dager)

Dette kurset belyser mulighetene som ligger i barnehager og skoler som helsefremmende arenaer, og psykologers rolle i å bidra til dette. Kurset belyser ulike psykologroller i arbeidet med å bidra til å bedre barn og elevers utviklingsvilkår. Etter kurs 2 skal psykologene ha:

  • Kunnskap om barnehage og skole som organisasjon med et praksisnært utgangspunkt
  • Kunnskap om barnehagen og skolen som helsefremmende arenaer
  • Ferdigheter i folkehelsearbeid på disse arenaene
  • Kunnskap om innholdet i ulike psykologroller og hvilke muligheter/begrensninger disse gir
  • Reflektert over hvordan den enkeltes rolle som psykolog kan bidra til å fremme utviklingspsykologiske og normalpsykologiske perspektiver i barnehager og skoler
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
By:
Oslo
Kurssted:
Christiania Qvartalet møtesenter
Kursleder(e):
Andrea Ievinja Kanavin Grythe, Kristin Andreassen Eide.
Prosjektnummer:
40AP226002
Oppmøtetype:
Fysisk
Ferdigheter og verktøy (2 dager)

Kurset vil i hovedsak omhandle temaene samarbeid, kommunikasjon, møteledelse og veiledning/rådgivning med fokus på hvordan dette kan brukes både helsefremmende, forebyggende, og til behandling/endringsarbeid for barn og unge. Dette kurset bygger på kunnskap fra de to foregående kursrekkene, med en praktisk og konkret tilnærming til hvordan arbeid opp mot barnehager og skoler kan foregå

Etter dette kurset skal psykologen ha ferdigheter i:

  • Strategier for samarbeid (tilrettelegging, posisjonering, «å spille andre gode»)
  • Møteledelse av tverrfaglige møter
  • Psykologen som prosessleder
  • Veiledning og rådgivning
  • Strategisk kommunikasjon (foreldresamarbeid etc.)
  • Å bidra i relevant politisk påvirkningsarbeid
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
By:
Oslo
Kurssted:
Christiania Qvartalet møtesenter
Kursleder(e):
Andrea Ievinja Kanavin Grythe, Kristin Andreassen Eide.
Prosjektnummer:
40AP326002
Oppmøtetype:
Fysisk
Forståelse av utredning (kartlegging) og behandling (tiltak)(2 dager)

Dette kurset fokuserer på kartlegging av høyfrekvente tilstander som påvirker Abarns læringsforutsetninger. Videre omhandler kurset hvordan kunnskap om barnets fungering kan omsettes til gode tiltak i barnehager og skoler. Barnets beste vurderinger, med fokus på økt mestring og inkludering i barnehagen og skolen vil være sentralt.

Etter dette kurset skal psykologen ha:

  • Kunnskap om og ferdigheter i utredning (kartlegging) av språkvansker, lærevansker, adhd, nevroutviklingsforstyrrelser etc.
  • Kunnskap om og ferdigheter i behandling (tiltak) av språkvansker, lærevansker, adhd, nevroutviklingsforstyrrelser etc.
  • Ferdigheter i å omsette utredninger til praktiske tiltak som kan gjennomføres i barnehager og skoler
  • Ferdigheter i å formidle psykologisk kunnskap/ psykoedukasjon til barnehager og skoler
  • Oversikt over relevante selektive og indikative tiltak utviklet for barnehager og skoler
Priser:
Pris, medlem:
8,300 kr
Pris, ikke-medlem:
16,600 kr

Noe prisøkning kan forekomme.

Detaljer:
Timer:
16
By:
Oslo
Kurssted:
Christiania Qvartalet møtesenter
Kursleder(e):
Kristin Andreassen Eide, Andrea Ievinja Kanavin Grythe.
Prosjektnummer:
40AP426002
Oppmøtetype:
Fysisk
Logg inn på Min side for påmelding til Anvendt psykologi i barnehage og skole - 002 (fra 24.11.2025 til 24.11.2026) Påmelding på Min Side